Orgelveggen på Kyrkjefjellet i Bjerkreim

I anledning det endelige vedtaket i kommunestyret 14. juni 2022, som satte en endelig stopper for planene om en fullstendig ødeleggende vindkraftutbygging på det ikoniske Faurefjellet i Bjerkreim kommer her en aldri så liten feiring. I klatrefjellet det dreier seg om har du orkesterplass til utsikten mot Faure når du sitter på standplass. Klatringen er likevel så interessant og ikonisk i seg selv at du kanskje får nok å gjøre med å henge fingrene (og føttene) i den. Nedenfor følger bilde, topoer og beskrivelser av noen utvalgte ruter - men det finnes mye, mye mer. For flere bilder og topoer fra dette fantastiske fjellet kan klatreførerdatabasen til Bratte Rogalands venner anbefales: www.brattelinjer.no!

Adkomst: Fra Kristiansand følges E39 i retning Stavanger. Du kjører inn i Rogaland og kommer etter hvert til Bjerkreim kommune. Ca. 10 km etter Vikeså sentrum finner du Kydland der det er skiltet inn mot Nedrebø. Følg veien videre til Birkeland og kjør videre inn på grusveien til stedet merket P på kartet. Veggen/fjellet ses tydelig rett i front herfra. Parker slik at du ikke er i veien for breie traktorer og slikt. Herfra går det en traktorvei opp til venstre som man skal følge et lite stykke før man brekker til høyre inn mot selve veggen.

Kartutsnitt hentet fra www.norgeskart.no

Bilde for rutestipling hetet fra www.brattelinjer.no

Jobs bok 7 (6+), 4 taulengder:  Gisle Andersen & Martin Dahl Grønnevedt 25/6-1997. Variert rute. Avslutningen, opp selve "Jobs bok" venter fortsatt på sin fribestigning på led. Grønn variant ut til venstre i toppen er lettere. Normalt utvalg sikringer + ekstra  4'er til "4'er-flaket".

Kanskje kommer syndefloden 6+/7-, 4 taulengder: Gisle Andersen & Martin Dahl Grønnevedt 24/6-1997. Hardt punktcrux i første taulengde og små kamkiler er fint å ha i andre taulengde.

Salomos høysang 7 (7-), 5 taulengder: Gisle Andersen & Nils Rune Birkeland juli 1997. Selve Juvelen i kronen! 3 1/2 selvstendige taulengder, resten felles med Jobs... og Kanskje... gir en veldig jevn og fin rute. To borebolter i første taulengde. Noen ekstra små kamkiler og minikiler i 3. taulengde

Åpenbaringen 7-, 5 taulengder: Gisle Andersen & Nils Rune Birkeland, 18/7-1996. Velsikret og bratt rute med nyedlige og eksponerte riss- og diederpassasjer. En imponerende slugt passeres overraskende lett underveis. Behagelige standplasser, men med luft under vingene. Boltet rappell med enkelt 50 meters tau mulig fra toppen av 4 taulengden (ned til bunns langs Johannes åpenbaring)

Dyret i åpenbaringen 7-, 5 taulengder: Gisle Andersen & Martin Dahl Grønnevedt, juli 1997. Et alternativ for slitere. Tungt opptak ut fra slugten og store sikringer i risset ovenfor.

Johannes åpenbaring: 7+, 2 taulengder. Nils Rune Birkeland & Harald Skarpteig, juli 1999. Alternativ direkte start. Scramble opp på hylla fra høyre. Deretter to vedvarende taulengder opp selve pillaren til høyre for den store slugten. Tynn, tøff og vedvarende klatring. Boltede standplasser, en borebolt i andre taulengden.

3)Jobs bok,4)Kanskje kommer syndefloden,5)Salomos høysang Dyret i åpenbaringen, Åpenbaringen, Johannes åpenbaring